Diagnose 2% – Den skjulte marginspiseren

Er klinikken din i fare uten at du vet det?

Du ville aldri anbefalt en behandling med skjulte bivirkninger. Så hvorfor akseptere skjulte kostnader i betalingstjenesten din?

Mange klinikker velger leverandør basert på lav fastpris, men glemmer å se nærmere på det som virkelig teller – transaksjonskostnaden.

For selv en tilsynelatende liten sats som 2 % kan utgjøre store beløp over tid – særlig på en klinikk med høy pasientflyt og regelmessige innbetalinger.

Convene Kunderportal

Vi har laget et enkelt verktøy som gir deg oversikt over hva en lavere transaksjonskostnad kan bety for klinikkens økonomi.

Ansvarlig prising

“Vi tror på å være åpne og ærlige med våre priser. Derfor har vi valgt BankAxept som vår foretrukne løsning – en løsning med transaksjonskostnad på kun 0,135%. Det er den mest ansvarlige betalingsmåten for helsebransjen, og vi er stolte av å kunne tilby deg dette.»

Søren Hveisel Hansen
CSO, Convene

Vi mener det er god og ansvarlig klinikkdrift å jevnlig vurdere egne kostnader og samarbeidspartnere.

Skulle du være i en vurderingsprosess, gir vi deg gjerne noen ærlige råd på veien. Vi ønsker at du gjør et godt og informert valg – uansett hvilken retning du velger.

Og husk: Døren er alltid åpen hos oss. Vi ønsker alltid våre tidligere kunder velkommen tilbake – med åpne armer og full respekt. 

Helse - Convene

1. Hva er transaksjonskostnaden?

Be om et prosenttall og få det skriftlig. En lav fastpris betyr lite hvis gebyret per betaling er høyt. 

2. Hva er kostnaden til underleverandøren?

Noen leverandører bruker underleverandører til betalingsformidling og tar derfor ikke selv et transaksjonsgebyr. Dette gjøres av deres underleverandør, og det er noe som klinikken må betale.

3. Hva koster en mobilbetaling?

Mobilbetalingstjenester har ofte høyere kostnader sammenlignet med terminaler. Tjenesten prises ofte som en liten fastpris, og en høyere transaksjonskostnad.

4. Er gebyrene faste eller variable?

Mange leverandører tar høyere gebyr på for eksempel Visa, mobilbetaling eller internasjonale betalingskort. Be om en komplett oversikt.

5. Hva er løsninsgraden hos leverandøren?

Løsningsgrad er andelen av alle regningskort uansett betalingsmetode som blir betalt.

6. Hva koster det å sende en faktura?

Faktura er en vanlig betalingsmetode, men hva koster det egentlig for klinikken hver gang det distribueres en faktura, og hva dekker dette beløpet?

7. Hvordan pålegges fakturagebyret til pasienten?

Hvordan er fleksibiliteten til å sette fakturagebyret mot pasienten, og hvem tilfaller gebyret?

8. Hvilken provisjon tar leverandøren/underleverandøren på løste inkassokrav?

Hvordan tar leverandøren/underleverandøren seg betalt dersom et krav går til inkasso? Vanlig praksis i inkassobransjen er at leverandøren tar en prosentsats av beløpet som kreves inn. Dette varierer etter hvor langt kravet har gått.

Last ned skjemaet under for å be leverandøren din fylle ut en komplett oversikt over alle kostnader og gebyrer knyttet til betalingsløsningen deres.

Ønsker du en gjennomgang av tallene dine?

Vi hjelper deg gjerne med å forstå hva dette betyr for din klinikk. Ta kontakt for en uforpliktende prat, så ser vi på det sammen.